meggiedegroot.reismee.nl

Bezienswaardigheden

Lieve allemaal,

Behalve dat ik vorige week ontdekte dat ik al super lang niets geschreven had, ontdekte ik ook dat ik in die 6 weken eigenlijk vrij weinig gezien heb in/rondom Auckland. Vaak heb ik wel plannen, maar zet ik er geen definitieve tijd/datum achter, waardoor ik nogal snel ja zegt tegen die paar uurtjes extra werken, omdat ik 'toch nog geen plannen had'.

Aan het begin van mijn periode hier heb ik een lijstje gemaakt van ongeveer 30 dingen in/rondom Auckland die ik toch zeker wel gedaan wilde hebben voordat ik weer naar huis ga. Vorige week besefte ik ineens dat ik van die 30 dingen nog niks had gedaan. Aangezien ik in mijn weekenden of vrije uurtjes echt wel iets doe, betekent dat dus dat er ook dingen zijn waar ik van te voren niet aan gedacht had. Toch vond ik deze consatering een beetje zorgwekkend .

Hetzelfde geldt eigenlijk voor mijn lijstje met mogelijke weekendtrips buiten Auckland. De enige extra complicatie daar is dat ik dan meteen een auto moet huren, omdat ik de auto van het gezin alleen in Auckland mag rijden. En zeg nou zelf in je eentje een auto huren en een weekend trip doen is natuurlijk niet zo leuk (en nogal duur). Vaak wil je dan toch met meerdere mensen gaan en moet je eerst weer een geschikt weekend vinden. Gelukkig zijn er ook nog wel andere au pairs die vaak hun plannen delen op facebook of whatsapp en vragen om gezelschap. Het is alleen erg jammer dat ze deze soms zo last minute delen dat ik vaak net daarvoor al ja heb gezegd tegen die extra uurtjes werken/oppassen in het weekend o.i.d. Ook is het natuurlijk maar de vraag of je het een heel weekend uithoudt met complete vreemden... stel nou dat je ze niet aardig vindt ofzo, dan zit je er meteen 1-3 dagen mee opgescheept.

Om toch wat verandering te brengen in mijn lijstje van dingen in/rondom Auckland besloot ik vorige week zaterdag om naar het Auckland War Memorial Museum te gaan. Ik heb me daar 3 uur vermaakt met de geschiedenis over de Maori, de (eilanden in de) pacifische oceaan, het ontstaan van Nieuw-zeeland en de werking van vulkanen, kunst, de (prehistorische) dieren in Nieuw-Zeeland en de verschillende (wereld)oorlogen vanuit Nieuw-Zeelands perspectief. Daarna heb ik heerlijk geluncht in een cafeetje in het park waarin het museum ligt. Helaas was het weer op zondag nogal slecht, maar kon ik aan het eind van de middag tochnog even naar het centrum om te 'shoppen' en avond te eten.

Daarnaast ben ik afgelopen weekend naar Rangitoto island geweest. Dit is het meest recente vulkanische eiland van Nieuw-Zeeland. Lees in recent: 600 jaar geleden voor het laatst uitgebarsten, dus we hoefden ons geen zorgen te maken. Toen mijn wekker zondagochtend om 8 uur ging vroeg ik me meteen 2 dingen af 1) waarom wilden we ook alweer zo vroeg de ferry hebben?? en 2) zouden de weersvoorspellingen voor vandaag kloppen of zou ik toch een lange broek en (regen)jas nodig hebben?? Toen we op de ferry stonden te wachten (die vanwege problemen ook nog eens 20 min later was) bleek dat een regenjas misschien niet overbodig was geweest. Gelukkig was het weer droog voordat we vertrokken en eenmaal aangekomen op Rangitoto island hadden we een stralend blauwe lucht met heel veel zon. Na ongeveer een klim van 1-1,5 uur kwamen we op de top van de krater aan en hadden we een prachtig uitzicht op Auckland en de omringende eilanden. Nadat we uitgebreid hadden genoten van onze zelf gemaakte/gekochte lunch, hadden we voldoende energie voor de afdaling. Ongeveer halverwege heb ik nog even een omweg gemaakt om de lava caves te bewonderen. Toen we weer bij de steiger aankwamen konden we nog halfuurtje van de zon genieten voordat de ferry ons terug zou brengen naar Auckland. Om deze geslaagde, zonovergoten dag af te sluiten hebben we tot slot heerlijk gegeten in een restaurantje aan de haven.

Voor nu ben ik met een vriendin aan het plannen om naar het aquarium te gaan en staat er voor volgend weekend een surftrip gepland. Met Pasen ga ik 4 dagen naar Wellington en wellicht daarna nog een uitstapje naar Coromandel of Waiheke island (afhankelijk van het weer en welke dagen ik moet werken (de kinderen hebben 2 weken vakantie met rondom Pasen)). Je kunt langzaam aan merken dat het herfst begint te worden... Het wordt wat kouder, het is later licht, het regent vaker en het is over het algemeen wat bewolkter. Daarbij gaat de klok komend weekend een uur achteruit (nog maar 10 uur tijdsverschil met Nederland ) en na Pasen moeten de kinderen hun herfst/winter uniform gaan dragen. Desondanks vertelt iedereen me meerdere keren per week dat ik geluk heb gehad met de (duur van de) zomer , omdat dit weleens de beste zomer zou kunnen zijn die ze in de afgelopen 5 jaar gehad hebben.

Ik beloof dat mijn komende update niet weer 6 weken op zich laat wachten!!

Liefs!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active