meggiedegroot.reismee.nl

Over de helft

Lieve allemaal,

Terwijl ik vorige weekend 3 dagen het noordelijke stuk van het noordereiland heb verkend en afgelopen weekend ben wezen raften, kwam ik tot de ontdekking dat ik alweer kan gaan aftellen. Ondertussen heb ik er net 21 weken opzitten en heb ik er nog 18 te gaan . Het wordt tijd om na te gaan denken over mijn plannen nadat ik klaar ben bij mijn gezin.

Twee weken terug zijn we op zaterdag vertrokken richting Paihia om vanuit daar de volgende dag door te rijden naar Cape Reinga. Op zaterdag hebben we (na een lunch en het inchecken) echter eerst de Waitangi treaty grounds bezocht om wat meer te leren over de Maori cultuur. Met de treaty werd een overeenkomst tussen de Maori en de Engelse kroon getekend. Door middel van het bijwonen van een cultural performance en het volgen van een rondleiding kregen we meer inzicht in de significantie van het gebied, de bewoners en het verdrag.

Op zondag zijn we naar Cape Reinga gereden. Dit is het een na noordelijkste punt van Nieuw-Zeeland en hier komt de grote oceaan samen met de tasmanzee. Het verschil tussen beide zeeën is goed te zien. Daar waar de Tasmanzee veel golven heeft is de grote oceaan veel rustiger. Verder zijn we die dag naar de sand dunes gereden, waar we mensen hebben zien sandboarden. Helaas hebben we dit niet zelf gedaan, maar we hebben wel een poos door de duinen rond gelopen. Tot slot zijn we gestopt op 90 miles beach, die ondanks de naam maar 88 km lang is.

Aangezien iedereen zegt dat je de bay of islands (zo wordt het gebied genoemd waar we waren) het beste kunt ervaren vanaf zee, hebben we op maandag een cruise gemaakt naar de hole in the rock. Onderweg daarnaartoe hebben we ongeveer 15 grote eilanden gezien en een tal kleine eilanden. Daarnaast hadden we zo veel geluk dat we zowel dolfijnen, als pinguins, als walvissen hebben gezien. Zelfs de bemanning van de cruise was onder de indruk. Toen we zelfs nog door het gat in de rots konden varen kon onze dag eigenlijk niet meer stuk. Ter afsluiting van de cruise hebben we rondgewandeld in Russell. Russell is het oudste dorpje in Nieuw-Zeeland en het is de plaats waar de eerste handelaren aan wal kwamen.

Afgelopen weekend zijn we op vrijdagavond vertrokken naar Rotorua, waar we net voordat de hostel de receptie zou sluiten konden inchecken. Op zaterdagochtend begonnen we de dag met raften op de kaituna river. Het was echt super gaaf en ik zou het zo nog een keer doen, maar geloof me toen het moment daar was om de hoogste waterval af te gaan was ik toch wel een beetje bang. Dat was echter nergens voor nodig, alle boten in onze groep zijn rechtop gebleven tijdens de afdaling van de hoogste commerciële waterval ter wereld.

Nadat we ons in een café hebben opgewarmd rijden we naar een aantal verschillende geothermische gebieden met onder andere mud pools en hot water pools. Aan het eind van de middag en de avond hebben we tevens een culturele activiteit gepland staan in te puia, waar we opnieuw worden ondergedompeld in de Maori cultuur en de geothermische wonderen. Deze keer krijgen we een aantal van de traditionele carving en weaving werkstukken te zien, bezoeken we een drietal geysers en krijgen we een traditionele hangi maaltijd voorgeschoteld. Ook hier hebben we een culturele voorstelling waarbij de mannen worden uitgenodigd om de beginselen van de haka te leren en de vrouwen oefenen met de poi. Onder het genot van een warme chocolademelk sluiten we de avond af op natuurlijk verwarmde rotsen luisterend naar een aantal verhalen.

Op zondag besluiten we uit te slapen en wanneer we wakker worden rijden we eerst naar lake rotorua. Daarna volgen de blue and green lakes. Na een wandeling van een uurtje besluiten we, op aanraden van een aantal locals, niet door te lopen naar de green lakes, maar kunnen we op het uitzichtpunt wel zien waarom de twee meren een verschillende naam hebben. We sluiten ons weekendtripje af in een van de geothermische gebieden en rijden naar een wat geheimere stroom waar we genieten van de warme stroming. Op het moment dat we over verhit raken lopen we een aantal meter en voelen we waar het koudere water het warme water ontmoet.

Nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte van al mijn avonturen!

Liefs

Ellen

Echt heel gaaf dat raften en supermooie foto's!! Liefs Ellen

Manuelle

Je kan zo het toerisme in ?. Ik ben om ?. Prachtige foto’s! Fijn weer van je te horen. Liefs Manuelle

Marianne

We moeten echt nog samen wat plannen voor je terug komt. Jaloers ?