meggiedegroot.reismee.nl

Paardenranch

Lieve allemaal,

Al minimaal 1 week denk ik 'goh ik moet weer eens een blog schrijven', maar je weet hoe dat gaat als je het dan niet meteen doet dan komt het er niet van. Zo ook deze keer.

Laat ik beginnen met het 'slechte' nieuws: de ranch is niet helemaal wat ik er, op basis van de advertentie, van verwacht had. In plaats van een echt bedrijf dat helemaal gericht is op het werken met paarden is het een lifestyle block met 4 paarden aan huis. De andere 4 zijn verdeeld: 2 staan er bij de fokker en 2 staan te grazen op een stuk land en worden momenteel niet gereden. Daarnaast hebben ze 2 honden, 2 poezen en een aantal kippen. De man werkt voor een melktankerbedrijf en werkt in shifts. De vrouw werkt parttime voor een melkveehouderij en is verantwoordelijk voor de kalveren.

Desalniettemin heb ik het erg naar m'n zin. Ik ben nog steeds iedere dag met de paarden bezig. Afhankelijk van de beschikbare tijd/ het weer rijd ik alle 4 de paarden of rij ik er 2 en leid ik de anderen. De rondjes rondom het huis variëren van 6-22 km en op die manier hebben we in ieder geval de afstand van de kortste wedstrijd gecoverd (15 of 20 km). Wanneer de man of vrouw tijd heeft (of een van de kinderen langskomt in het weekend) laden we de paarden op de trailer en nemen we ze mee om ook wat in de heuvels te rijden. Dat is eigenlijk de beste training voor de wedstrijden, omdat deze ook in de countryside zijn.

Over wedstrijden gesproken... Het is erg leuk om mee te maken hoe dat er aan toe gaat. Afhankelijk van de afstand die je rijdt en de tijd waarop deze start is het een een-, twee- of driedaags event. Sommige wedstrijden beginnen namelijk zo vroeg dat de paarden de dag van te voren al gecheckt worden door de dierenarts. Dit gebeurt dan op vrijdag of zaterdag. De wedstrijden zelf zijn op zaterdag en zondag. Bij de dierenarts wordt de hartslag gemeten, er wordt gekeken naar de tanden en de huid en er wordt gekeken hoe het paard draaft. Als je een langere afstand doet wordt je iedere 20 of 40 km opnieuw gecheckt. Voor iedere afstand gelden verschillende tijdframes waarbinnen je de afstand afgelegd moet hebben. Verder bepaal je zelf hoe vaak/lang je stapt, draaft of gallopeert. Helaas zijn er echter niet zo veel wedstrijden als dat ik gedacht had. In de zes weken dat ik er ben zijn er twee. De eerste is al geweest en was voor ons 1 dag, de tweede is volgend weekend en wordt (volgens mij) 2 dagen. De eerste wedstrijd mocht ik mee doen . In een tijd van 2,5 uur heb ik 20 km afgelegd (de minimale tijd is 2 uur en de maximale tijd 3) en werd daarbij 2de.

De afgelopen 4 weken heb ik de vrouw ook regelmatig geholpen met de kalveren en ook dat is eigenlijk best wel leuk! Na dit weekend zit haar werk er in principe op en kunnen we twee weken wat vaker en langer gaan rijden. Als het goed is gaan we in ieder geval nog een keer naar het strand en we zullen ook nog wel vaker in de heuvels gaan rijden.

De komende twee weken ga ik mezelf ook nog wat verder verdiepen in de route die mama en ik hebben uitgestippeld, zodat we weten wat er allemaal op de route ligt en welke bezienswaardigheden in welke steden zijn. Voor je het weet ben ik weer thuis!

Liefs!

Reacties

Reacties

Tjeerd

Heel veel plezier met de dingen die je nu doet en voor straks een hele goeie reis gewenst en geniet van al het moois wat jullie gaan zien!! NZ is werkelijk geweldig en heeft zoveel te bieden, maar dat had je al ontdekt?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active